De CO2-uitstoot van alle Europese personenauto’s vertoont voor het eerst sinds 2008 weer een stijgende lijn. De toegenomen verkoop van minder zuinige suv’s is de belangrijkste oorzaak. Dit meldt der Spiegel.

 

Op Europees niveau gaat het om een relatief kleine stijging van 0,6 gram per kilometer, meldt Der Spiegel op basis van voorlopige cijfers van KFZ Betrieb. In Nederland was deze trend al eerder zichtbaar: afgelopen jaar meldde de RDW al dat de uitstoot van het totale wagenpark gemiddeld is gestegen van 101 naar 106 gram CO2 per kilometer. Daarmee steekt Nederland nog steeds gunstig af bij het Europees gemiddelde, dat vorig jaar bleef steken op 118 gram en nu dus zelfs een beetje stijgt.

 

Minder zuinige diesels
De belangrijkste oorzaak van de gestegen CO2-uitstoot is de sterk toegenomen verkoop van onzuinige suv’s. Ook de dalende verkoop van (relatief zuinige) dieselauto’s telt mee. Vooral in Duitsland is die daling volgens de Volkskrant zeer sterk (-13 procent), maar ook in Nederland worden veel minder zuinige diesels verkocht door het verhogen van de fiscale bijtelling.

 

In 2021 moet de uitstoot van het Europese wagenpark gedaald zijn tot gemiddeld 95 gram. De huidige trendbreuk is een probleem voor de autofabrikanten, meldt der Spiegel. Als de gestelde norm niet wordt gehaald, dreigen forse boetes van de EU en een aanscherping van de limiet. Naar verwachting worden die rond 2025 verscherpt tot 78 of zelfs 68 gram per kilometer.
Bron: Automotive Management-10 augustus 2017